01 Czerwca 2022
Nasi specjaliści z Siemianowic Śląskich w ostatnich miesiącach pracowali nad wymagającym i innowacyjnym projektem architektonicznym o nazwie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie.
Centralny dworzec aglomeracji lubelskiej niewątpliwie jest doskonałym przykładem modernistycznej architektury i ponadczasowego designu. Projekt ten obejmuje dwukondygnacyjną bryłę dworca metropolitalnego opartą na 15 filarach o konstrukcji wspornikowej z motywem roślinnym. W projekcie bardzo ważną role odegra zieleń, która pojawia się zarówno na elewacji oraz użytkowym dachu z ogrodem. Pomimo swojej wielkości, ażurowe kolumny przypominające koronę drzew nadadzą temu projektowi świeżości oraz lekkości.
Do realizacji tej koncepcji, firma Barnshaws Polska dostarczyła niemal 500 wygiętych elementów, między innymi profili prostokątnych 200x100 o grubościach 8 oraz 12,5 mm i długości 12 m, giętych w pozycji trudnej na promienie 6,4 m oraz 3,8 m. Wygięto również dwuteowniki HEB200 o długości 12 m na promień 4,5 m. Łączna waga zrealizowanego zamówienia wynosiła 300 ton. Z wygiętych profili prostokątne powstała korona drzew, a dwuteowniki HEB200 utworzyły pierścienie zewnętrzne połączone profilami z „pniem” drzewa.
Maciej Walkowicz, dyrektor Barnshaws Polska opisuje projekt ”Jesteśmy bardzo dumni, że mogliśmy przyczynić się do tej imponującej konstrukcji. Firma Barnshaws ma na koncie wiele projektów architektonicznych takich jak np. Opera Leśna w Sopocie, dlatego byliśmy pewni, że uda nam się zrealizować to wymagające zlecenie. Nowy dworzec w Lublinie będzie się prezentował znakomicie, podczas gdy my liczymy, że tego typu konstrukcji będzie w Polsce przybywało.”
Dworzec oprócz swojej przemyślanej infrastruktury będzie również pełnił ważną funkcję w walce z miejskim smogiem. Oprócz ogrodu na dachu oraz zielonej ściany, otaczająca go przestrzeń zostanie zagospodarowana w specjalną w roślinność generująca dużą ilość tlenu.