09 Października 2018
Barnshaws Polska po raz kolejny udowodniło że gięcie metali to dla nas nie pierwszyzna. Tym razem dostarczyliśmy stalowe rury gięte, przeznaczone do konstrukcji mostu Loftesnes nieopodal miejscowości Sogndal w Norwegii. Elementy gięte konstrukcji stalowej tworzą główne łuki podtrzymujące most. Ze względu na rozmiar łuków ich gięciem zajęli się specjaliści w zakresie gięcia metali.
Barnshaws zostało wyróżnione dostarczając gięte elementy stalowe do tego projektu, którego wykonaniem zarządzała firma Porr. Koszt projektu to 238 milionów koron norweskich. Nowy most Loftesnes powstał by zastąpić niszczejący już most z 1954 roku, łączący brzegi fjordu Sognefjord. Nowy most pozwoli a swobodny przepływ pojazdów drogą krajową Rv 5.
Rozpościerający się na 194 metry i ważący 1283 tony most, łączy w sobie funkcjonalność i walory estetyczne, a to dzięki dwóm centralnym łukom, których konstrukcja opiera się na precyzyjnym gięciu stali, specjalności firmy Barnshaws Polska. Warte uwagi są również inne projekty, które wspierała nasz grupa biznesowa, w tym Obwodnica Wielunia, modernizacja Opery Leśnej w Sopocie oraz projekt tramwaju do transportu publicznego w Polsce.
Przy pracy nad projektem mostu Loftesnes Barnshaws Polska zaczynało od gięcia 20 indywidualnych rur stalowych o wymiarach 813 na 30-40mm, których łączna waga wynosiła w przybliżeniu 125 ton. Długość każdej rury dochodziła do 10 metrów a promień końcowy, który musiały osiągnąć to 65 metrów. Dzięki dostępności własnych giętarek w Anglii, o dużych możliwościach gięcia Barnshaws było w stanie wywiązać się z tej usługi bardzo efektywnie. Natychmiastowa dostępność do maszyn o możliwościach gięcia rur wielkogabarytowych była szczególnie ważne dla podwykonawcy Porr AG, który mógł się cieszyć błyskawiczną dostawą w konkurencyjnej cenie.
Gięte rury stalowe były następnie włączone do centralnej części konstrukcji mostu, której całkowity tonaż wynosił 420 ton. Elementy konstrukcji zostały zainstalowane przy pomocy pływającego żurawia o możliwości udźwigu do 800 ton. Pomalowany na biało z wysokim połyskiem most będzie się niewątpliwie wyróżniał na tle lokalnego krajobrazu Sogndal, obfitującego w piękno przyrody. Nowa konstrukcja stanowi niewątpliwie alternatywę dla starego, funkcjonalnego mostu.
Maciej Walkowicz, Dyrektor Zarządzający w Barnshaws Polska, skomentował projekt następująco: „Elementy gięte konstrukcji mostu charakteryzują się walorami estetycznymi, nadając im nowoczesny wygląd, tak ważny dla tego projektu. Co więcej możliwość gięcia elementów stalowych szybko, przy pomocy własnych maszyn oraz dostarczenie gotowych elementów do miejsca przeznaczenia, niewątpliwie wpłynęło na zmniejszenie niedogodności spowodowanych przebudową wśród lokalnej społeczności. Możemy podjąć się niemal każdego projektu niezależnie od jego wielkości i cieszymy się że nasze możliwości gięcia metali są rozpoznawalne również wśród naszych klientów.