19 Czerwca 2015
Od 2009 roku fani tenisa pielgrzymujący do Kortu Centralnego na Wimbledonie mogą podziwiać ten niepowtarzalny spektakl bez względu na pogodę - a to dzięki najwyższej klasy technologii utrzymującej konstrukcję 1000-tonowego dachu nad nimi. Projekt i wykonanie dźwigarów, które byłyby w stanie utrzymać tak wielkie obciążenie, zlecono firmie Barnshaws Metal Bending - dostawcy stali szturmem zdobywającemu kontrakty na konstrukcje dachowe obiektów stających się punktami odniesienia dla branży nie tylko w Wielkiej Brytanii, lecz na całym świecie.
Nowy - a jednak już legendarny składany dach na Wimbledonie - umożliwił zakończenie wielu pojedynków, które w przeszłości musiałyby zostać przerwane ku niezadowoleniu kulących się pod parasolkami fanów. Teraz nic już nie może zakłócać gry aż do 23:00 - a to dzięki sztucznemu oświetleniu ze 120 reflektorów zainstalowanych na konstrukcji nośnej dachu. Dzięki temu rozwiązaniu już od sześciu lat rośnie liczba zwolenników zastosowania zarówno na stadionach, jak i obiektach publicznych dużych stalowych dźwigarów o naturalnym kształcie, które zapewniają odpowiednią nośność i ochronę przed opadami oraz umożliwiają optymalne wykorzystanie naturalnego oświetlenia.
Składająca się z 10 głównych dźwigarów konstrukcja dachowa kortu centralnego o rozpiętości 77 metrów musiała być zaprojektowana i wykonana z bardzo dużą dokładnością, by zagwarantować odpowiednią nośność wymaganą dla tak odległych punktów podparcia. Projekt wymagał wyprodukowania giętych profili nośnych o dużym prostopadłym przekroju zapewniającym dodatkową nośność - zostały one przygotowane w częściach z zastosowaniem precyzyjnego gięcia blach stalowych i na miejscu zespawane i zainstalowane.
Jak wspomina dyrektor działu handlowego firmy Barnshaws Greg North, „prace nad Wimbledonem rozpoczęliśmy już w 2007 r. - w sumie dostarczyliśmy 66 sekcji dachowych - wszystkie wykonane w technice gięcia precyzyjnego. Zostały one następnie zmontowane przez firmę Watson Steel Structures z Bolton - właśnie tej spółce zlecono prace instalacyjne nad projektem.”
Waga pojedynczego dźwigara wynosiła 70 ton, jednak po dodaniu wyposażenia dodatkowego - w tym oświetlenia, napędów i wsporników montażowych - wartość ta wzrosła do 100 ton. Dodanie membrany przepuszczającej na kort światło i powietrze oraz pozostałych komponentów zwiększyło całkowitą wagę składanego dachu do 1.000 ton.
Projekt obejmował również modyfikację stałych elementów konstrukcji dachowej, by zapewniała ona wsparcie wystarczające dla części ruchomej oraz umożliwiała zwiększenie o 1.200 liczby miejsc na widowni. Odniesiony sukces zaowocował propozycją budowy kolejnego składanego dachu - tym razem nad Kortem 1 na mistrzostwa w 2019 r.
Oceniając znaczenie, jakie miał ten projekt, Greg North dodaje: „Wimbledon był wtedy przedsięwzięciem pierwszoplanowym, które otwarło przed firmą Barnshaws możliwości dostaw giętych stalowych konstrukcji nośnych dla innych sztandarowych projektów - Terminalu 5 na Heathrow, stadionu Emirates Arsenalu, stadionu Victoria Manchesteru czy Welodromu im. Sir Chrisa Hoya w Glasgow.”
„W każdym z tych przypadków blisko współpracowaliśmy z architektami, by przełożyć idealizm projektu na realizm jego wykonania z zachowaniem poziomu precyzji wymaganego we współczesnym budownictwie. Możliwości zastosowanie konstrukcyjnej stali giętej - czy to dużych rur, kształtowników, czy profili kwadratowych - w stosunkowo lekkich, wytrzymałych i atrakcyjnych estetycznie elementach nośnych niewątpliwie przyczynia się do rozwoju branży. Nasze metody konstrukcyjne i techniki gięcia stali, którymi wykazaliśmy się na Wimbledonie i w kolejnych dużych projektach są odpowiedzią na przyszłe potrzeby technologiczne dla tego rodzaju obiektów.”